همه ما، تویی داریم که قبل و بعدِ من را میسازد؛ لحظه را دریاب!
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۰۸۹۵
مریم رجبیهفرد استاد دانشگاه و فعال فرهنگی در خصوص فیلم "منِ پیش از تو"(Me Befor You) یادداشت اختصاصی برای خبرگزاری برنا نوشت .
وقتی فیلمی بر اساس اقتباس از کتابی ساخته میشود یا از اثر مکتوب، یک سر و گردن بالاتر است یا بسیار ضعیف و دور از فضای اثر مکتوب از آب درمیآید، یا دقیقا توانسته کلمه به کلمه اثر مکتوب را به تصویر بکشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
البته شاید بتوان یکی از علتهای این موفقیت را در این دانست که خود "جوجو" در واقع نویسنده فیلمنامه هم هست و با این حساب، حتی اگر کلمهای از قلم افتاده باشد با نظر دقیق خودش بوده تا بتواند محوریت داستان را درباره موضوع خاصی که مدنظرش بوده به تصویر بکشد.
عشق، جسارت، ممارست، مبارزه و حس زندگی از جمله دستمایههای اصلی داستان است و نکته قابل تامل فیلم، شاید این باشد که به ما میآموزد در زمان "حال" زندگی کنیم و از همه آنچه هست لذت ببریم و در نهایت در اوج لذت، عشق و زندگی و با میل خود، پایان را انتخاب کنیم و این نکات دقیقا همان آموزههایی است که در رباعیات خیام نیشابوری، مثنوی مولانا و غزلیات حافظ و سعدی میتوان به وضوح دید و آموخت و به کار بست البته بجز انتخاب پایان؛ "از نآمده و گذشته فریاد مکن" که دیروز، برنمیگردد و از فردا، بیخبریم!
از دیگر برجستگیهای این درام عاشقانه، میتوان به این نکته اشاره کرد که "جوجو" دنیای معلولیت را خوب میشناخته و با نگاهی روانشناسانه به اتفاق حادثهای، زندگی فرد معلول را تمامشده به حساب نیاورده، بلکه دنیای جدیدی را برای او و اطرافیانش خلق کرده است و نظرش اینگونه است که "نباید بگذاری این صندلی چرخدار، چیزی را برای تو تعیین کند، سرنوشتت را رقم بزند" و در نهایت، ویلچری که میتواند باعث فاصله میان دو کاراکتر اصلی فیلم باشد و شاید مانعی برای عشقورزی آن دو، با نگاه بسیار هوشمندانه "جوجو" تبدیل به وسیلهای برای نزدیکی و یکیشدن آنها میشود و نقطه عطف، زمانی است که "کلارک" روی پاهای بیحس "ویلیام" مینشیند و حالا مخاطب نهتنها صندلی چرخدار را سرزنش نمیکند، بلکه میستایدش و دلش برای این عاشقی قنج میرود. درست برعکس اکثر فیلمها و سریالهای ایرانی که نهایت بدبختی و فلکزدگی و تاوان گناه و بیعشقی با شروع معلولیت و درست روی همین صندلی چرخدار به تصویر کشیده میشود.
پایان جسورانه، تلخ و البته باورپذیر این فیلم را هم نباید فراموش کرد؛ پایانی که با همه تلخیاش مخاطب آن را میستاید و به کاراکتر اصلی فیلم حق میدهد که خودش پایان زندگیاش را رقم بزند.
خلاصه هرچه بوده و نبوده همه دست به دست هم دادهاند تا "منِ پیش از تو" یک اثر عاشقانه ناب و دیدنی از کار درآید و اکثر افراد ترجیح بدهند به جای مطالعه نسخه مکتوب، ۱۱۰دقیقه پای بازی "امیلیا کلارک" در نقش "لوییزا کلارک" و "سم کلفلین" در نقش "ویلیام ترینور" بنشینند و از کارگردانی "تیا شاروک" لذت ببرند، به معلول و معلولیت جور دیگری بنگرند و بیندیشند، منِ پیش از تماشای فیلم و منِ پس از تماشای فیلم را واکاوی کنند و به این دیالوگ فیلم فکر کنند که: "ما فقط یکبار زندگی میکنیم و این وظیفه ماست که به بهترین شکل ممکن اون رو بگذرونیم!"
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: عشق بازی فیلمنامه فیلم اقتباسی جسارت خیام نیشابوری اثر مکتوب فیلم من پیش از تو داستان محور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۰۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تلویزیون درام ورزشی میسازد/ چرا آثار کمدی کمتر به آنتن میرسد؟
مسعود کریمی خضرا مدیر گروه طنز سیمافیلم درباره سریال های جدید این گروه در تلویزیون به خبرنگار مهر بیان کرد: سریالی داریم که این روزها در حال نگارش است؛ یک درام ورزشی با مایه های طنز که به ورزش هندبال پرداخته و برادران هاشمی این سریال را به صورت مشترک می نویسند.
وی اضافه کرد: هادی عامل هاشمی، هدایت عامل هاشمی و علی عامل هاشمی نویسنده کار هستند که در آن به ایفای نقش هم می پردازند. هنوز درباره ترکیب تیم تولید و کارگردان صحبتی نشده است و جلوتر که برویم درباره آن تصمیم گیری می کنیم.
کریمی خضرا با اشاره به تولید یک سریال نوستالژیک تصریح کرد: سریالی هم داریم که برگرفته از یکی از آثار موفق دهه ۷۰ تلویزیون است. فضای این سریال در دهه ۶۰ می گذرد و قصه این سریال هم در دهه ۶۰ نوشته شده است و به دوران قبل از جنگ، آغاز و پایان جنگ می پردازد. نویسنده این مجموعه مصطفی زندی است و سوژه جذابی دارد که جزییات آن را بعداً بیشتر توضیح می دهیم.
وی درباره سریال «بدل» نیز بیان کرد: به زودی سریال «بدل» به آنتن می رسد که این مجموعه هم سوژه خوبی دارد. علی مسعودی کارگردان این سریال هم به تجربه ثابت کرده است که نزد مردم محبوبیت دارد.
مدیرگروه طنز سیمافیلم درباره اینکه چرا کمدی ها کمتر به آنتن می رسند، بیان کرد: حجم کمدی هایی که به آنتن تلویزیون می رسد تابعی از تایید اداره کل فیلمنامه سازمان است و سیمافیلم فقط ارگان تولید این فیلمنامه ها است. البته سریال هایی هم داریم که با مجوز خود رییس سازمان صداوسیما جلو می رود. هدایت و نظارت این آثار هم با اداره کل فیلمنامه است.
وی اضافه کرد: برای حجم آثار مرتبط با کمدی باید تایید اداره کل فیلمنامه را در نظر گرفت که البته شانه به شانه سیمافیلم فعالیت دارند؛ این اداره کل از حیث متن و سیمافیلم از حیث تولید.
کریمی خضرا در پایان با مثالی درباره آثاری که با مجوز رییس سازمان صداوسیما ساخته می شود، بیان کرد: فصل پیشین «نون.خ» در حال ساخت بود که رییس صداوسیما به پشت صحنه سریال رفت و همان جا اعلام کرد که باید فصل بعدی هم به تولید برسد و این فصل ساخته شد و ما درباره این آثار می گوییم که با مجوز خود رییس سازمان پیش می رود. حالا شاید اینها کمی خارج از عرف اداری باشد اما در نهایت زیر نظر اداره کل فیلمنامه نویسی و سیمافیلم پیش می رود.
کد خبر 6093417 عطیه موذن